Thursday, May 28, 2009

Old & Fabulous


This is my baby. It does not matter how old he is, he will always be my baby boy.
Not sure if you recall, but we started dieting Alih a few months back. The less he weights the easier he can move around. Now, it's not the easiest trying to diet an old dog who's already moving (i.e. exercising) as much as he can, but with less calories (& patience) even an old Tiger can lose weight. I weighted him yesterday and was shocked to see that he had lost almost 9 pounds since we started. That's not bad for an old man . :) The joke now is that we no longer have a Rottweiler but rather a Doberman (since he's so slim). :)
För några månader sedan bestämde vi oss för att banta Alih, för ju mindre han väger desto lättare blir det ju för en gammal stel kropp att röra på sig. Nu är det dock inte det lättaste att försöka få en gammal hund, som redan rör sig så mycket som han kan, att gå ner i vikt men med en fettsnål diet och med ett långsiktigt tänk går det. Jag vägde honom igår och blev chockad över att se att han hade gått ner över 4 kg sedan vi började. Det är verkligen inte dåligt gjort av en gammal man. :) Skämtet nu är att vi inte längre har en Rottweiler utan en Dobermann (p.g.a. att han är så smal). Sveriges nya bantarbjörn kanske. ;)

7 comments:

Jennie said...

Den dieten skulle jag behöva, får snart sätta lås på både kyl & skafferi tror jag ha,ha...

Anonymous said...

Vad söt har är med gråpälsen! En riktigt charmig herre!

Olga med Odjuren said...

Anonyma kommentaren var från mig :)

Madde said...

Vilket foder har ni gett honom?

Lina said...

Är osäker på vilken Madde det är som frågar, så jag skriver mitt svar här istället. ;)

Alih har fått Eukanuba Adult Light samt Eukanuba Senior. Har varierat mellan dessa men nu tror jag det är senior vi har.

Life With Dogs said...

Is he acting a little younger as he sheds the weight? He looks great!

Karoline, Cino & Alf said...

hahahah välkommen till dobbis världen :D
Cino försöker jag också hålla nere i vikt för samma anledning som du och det är inte det lättaste, speciellt när han går och letar mat överallt :P
Hoppas ni mår bra annars.
Kram