Tuesday, December 21, 2010

The Dog Food Jungle




The dog food jungle is crazy and it can be quite difficult to pick the right food. Everybody seems to know what the best dog food is... the problem is, they all have different opinions. :) I feed my dogs the food they like and the food that makes them look healthy as far as shiny coat and normal bowel movement etc.

Billy Bee just went over to adult food, Royal Canin's Rottweiler Adult. He was previously on RC Rottweiler Junior. Fortunatley, Billy has never been a picky eater, he loves just about everything. :) In addition to his food he also gets something called Glycoflex 3, high in glucosamine and green lipped mussle which are great for joints, athirities etc.

James eats Royal Canin Adult for Boxer. Boxer and Amstaffs are quite similiar as both breeds are very muscular and athletic with high energy. In addition to the regular food he also gets protein powder with each meal (a Swedish brand called Standardt Aktiv). Before and after training though (Weight pull- & Drag Weight training) he gets a different type of food that's very high in protein and fat called Musch. He gets 1/3 of the food about 2 hours prior to training and the rest of the food after training. I load this with protein powder. I must assume this has worked well for him 'cause he his in great shape and has really become ripped. However, I have just began increasing his food intake as he has slimmed down a bit too much... it's good to have 1 or 2 extra pounds during the cold winter.. not to mention, they burn more energy during the winter thus needing more energy. ;) Anyhow, enough about me ranting about dog food. ;)
___________________
Alla har olika åsikter när det kommer till hundmat och vilket märke som är bäst. Jag ger mina hundar den mat som de tycker om och som de mår bra av, som de får fin päls av och som ger dem fast och fin avföring. ;) James har varit världens petigaste men sedan vi började med Royal Canin Boxer Adult lämnas ingen mat. Utöver denna mat får han även protein pulver till varje måltid (även dagar då han inte tränar) - tidigare körde jag med Djurapotekets blodpulver men nu använder jag Standardt Aktiv Prestation. Innan och efter att James tränat WP/DW får han dock Musch. Jag har läst att där finns olika åsikter om denna mat men den funkar jättebra på James och dessutom är det mat som han verkligen uppskattar. Kan ses som ett alternativ till färskfrusen hundmat om man har dåligt med plats i frysen, oöppnad kan den ligga i skafferiet och när den öppnats lägger man maten i kylskåpet. Musch är mycket hög i protein och fett. När vi tränar på morgonen får han ca 1/3 av sin frukost (Musch) ca 2 timmar innan träning. Det är en väldigt liten mängd därför anser jag att det räcker med 2 timmar innan och sen får han resten efter träning. Protein pulvret blandar jag ner i maten, Musch går att kladda lite med så det går att "baka in" pulvret i maten. Han får ca 1/3 av proteinpulvret innan träning och resten 2/3 efter träningen. Tränar vi på morgonen får han sin vanliga mat på kvällen (RC Boxer Adult), och tränar vi på kvällen har han ätit sin vanliga mat på morgonen. Jag tycker detta har funkat kanon på honom för han har verkligen byggt muskler och är faktiskt i toppform enligt min mening. Dock har jag nyligen börjat få ge honom lite mer mat för jag märker i.o.m. det kalla vädret att det gått åt mer "bränsle" .. .han har slimmat ner sig lite onödigt mycket när det faktiskt är "off säsong". Det är bättre han ser ut så här när det är peak säsong= badsäsong och när hans bikini ska på. ;) Sen får han förresten Grönläppad mussla från Svenska Djurapoteket i förebyggande syfte.

Billy Bee har nyligen övergått till Royal Canin Rottweiler Adult. Den här killen är långt ifrån petig, han äter nog det mesta som tilldelas honom men han är i fint hull och är blank och fin i pälsen så det tar jag som att detta är rätt mat även för honom. Utöver den vanliga maten får han även Glyxoflex 3 som skall vara en vidareutvecklad glukosaminprodukt som innehåller flera viktiga byggstenar och näringsämnen för ledbrosk och ledvätska. Förutom glukosamin och kondroitinsulfat ingår rikligt med fettsyrorna omega- 3 och omega- 6 (dämpar inflammation i lederna). Viktigt för farbror Billys armbågar! Nåväl, nu har även jag fått spy ur mig mina åsikter om den hundmat som funkar på mina dogs. ;)

3 comments:

Unknown said...

Our dogs eat royal canin too. It seems to be doing well for them so we will leave it at that!

houndstooth said...

You're definitely right! Everybody has a different opinion and they're all convinced they're right. Someone actually tracked me down from a comment I made on a friend's blog and wrote a long reply on my blog once about what was wrong with the food we were using. I guess people just have some strong opinions on the subject!

Thanks for the explantion about his therapy today, too! :)

Unknown said...

Nice Blog.
I like this blog content. It is the best information.
Thanks for sharing.
Buy Royal Canin Rottweiler Junior 3kg Online