Tuesday, November 16, 2010

A Morning Work-Out



We woke up to a sunny day. Wow! It felt really nice considering it has been dark, rainy and totally boring for the last few days. Jay and I headed out to the club where he got to run around and act crazy. Once he was warm the WP harness came on and we went for a nice DW walk. After training comes, as always, cooling down and stretching ... and a happy & content Blue Boy! :)
___________________________
Vi vaknade upp till sol vilket kändes underbart, för solen har vi inte sett mycket av de senaste dagarna. Jay och jag åkte ut till klubben där han fick röja järnet. När han var ordentligt uppvärmd och nöjd blev det en ca 3 km lång DW promenad med 20 kg kätting. Dags att införskaffa fler kedjor för nu glider det väldigt lätt så det var inte så mycket motstånd som jag hade tänkt. Efter träning blev det nedvarvning och stretching. Den blå bebisen var nöjd och belåten och kunde snabbt kura ihop sig i soffan efter att vi anlänt hemmet. :)

Monday, November 15, 2010

Back on the Treadmill






Today was a good day. Billy Bee looked pretty good and if it continues like this, most likely, Billy will have surgery on Friday! YEEEES!!! Nothing's for sure just yet though, it's up to the vet on Friday to make that decision but the physical therapist thought he looked ready for his 2nd surgery. Oh please, please please...
____________________
Idag var en bra dag. Billy Bee såg riktigt bra ut så nu verkar det som det blir operation på fredag i alla fall. YEEES!!!! Det är dock upp till veterinären, som vi träffar fredag morgon, att avgöra om det blir av eller inte men sjukgymnasten tyckte det såg så pass bra ut idag att enligt henne fanns det ingen anledning att vänta. Detta är självklart förutsatt att inget inträffar och att han börjar halta mer igen.... Åh vad jag hoppas att det blir operation på fredag så vi får det här överstökat!!!!

Wednesday, November 10, 2010

We Woke Up To A Lot Of Snow





Jamie and I headed out to the WP Club this morning and he had a BLAST playing in the snow! While walking around there and while watching James bouncing around being super happy, I couldn't help but think about "Billy's situation" and how much it sucks. I should have been walking around with 2 dogs, not just 1 dog. Jamie and I missed the Bumble Bee... :(
_____________________________

Imorse åkte James och jag ut till WP klubben så att han skulle få leka i all den snö som kommit över natten. Han hade superkul!!!! När jag gick omkring där kunde jag dock inte låta bli utan började tänka på "Billys situation" och vad otroligt tråkigt det är. En hund saknades, jag skulle ha gått omkring där ute och tittat på när både mina hundar sprang omkring och lekte och frodades i snön! Istället var det bara Jamie och jag... och vi saknade vår Humla.... :(

In the Water


Above: Billy Bee is walking on the Water Treadmill. Such a good boy eh! :) I managed to bring the wrong camera objective so taking pics in this small room was quite hard. I'll give it another shot next week. ;)
****************************
Everything went well at physical therapy yesterday. Unfortunately, Billy must have done something Monday evening because Tuesday morning he had more of a limp again, the very day of his physical therapy session. :( The therapist warned us, if he doesn't get better soon they may postpone surgery which is scheduled for next week Friday. That would be devastating, but I'm hopeful things will get better before next week Friday. After last week's therapy session he limped a little more for 2 days but on the 3rd day he started looking really good and that's how he looked up until Monday evening. I think he's already looking better today compared to yesterday so I'm crossing my fingers. However, it is quite tough keeping this boy calm since we woke up to a lot of snow this morning... What dog doesn't love snow?!!!! Billy loves it for sure!!!! :)
______________________________
Billy hade sjukgymnastik igår och det gick mycket bra. Han gick upp på vatten bandet (=water treadmill) utan problem och den här gången tog han verkligen ut rörelserna så det såg jättebra ut. Tyvärr hade han lyckats göra något måndag kväll (vet ej vad) för tisdagmorgon haltade han lite mer vilket var så jäkla typiskt dagen då vi skulle iväg på rehab. Sjukgymnasten sa att om han inte blir bättre snabbt finns det stor risk för att man väntar med den 2a operationen som är nästa vecka fredag. Det skulle vara förjävligt (milt uttryckt!). Vi vill jag bara få det här överstökat ... men jag har inte gett upp hoppet om att det blir operation nästa vecka i alla fall! Efter förra veckas rehab var han mer halt 2 dagar efter träningen, för att sedan på den 3e dagen gå kanonbra och så såg han ut fram till måndag kväll. Jag tycker redan han ser bättre ut idag i jämförelse mot igår så nu håller vi tummar och tår stenhårt .... och vi ber till högre makter!!! Tyvärr underlättade inte snön för oss, Billy är helt galen i snö och det gör ont i hjärtat när man hela tiden får försöka dämpa honom. Stackars plutt men vi har ett långsiktigt mål, och det är att killen ska bli helt bra så då får vi lov att vara "taskiga" för stunden!

Monday, November 08, 2010

Search & Physical Therapy




James got some search training last Thursday & Friday. He loves it! :) On top of that I managed to throw one of his toys up in the tree after he was done. Don't ask me how I managed, but I did. James went crazy and wanted to climb the tree! :)
****************
ps. Billy has started physical therapy. He has another session tomorrow and hopefully I will remember to bring the camera so I can take some pics of him. A full "Billy Update" will come tomorrow. ;)
__________________________________

James fick träna uppletande både i torsdags och fredags. Han tycker det är toppen kul! :) Och efter fredagens träning lyckades jag med konststycket att kasta upp en av hans leksaker i ett trä. Fråga mig inte hur det gick till, för det kan jag inte svara på, men lyckades gjorde jag. James blev galen och skulle upp i trädet efter sin leksak. :)
****************
ps. Billy har påbörjat sin rehabilitering. Det är rehab i morgon igen så då ska jag försöka komma ihåg att ta med kameran så en lite bättre "Billy uppdatering" kommer imorgon. ;)

Sunday, November 07, 2010

Tired!


Above: A tired Blue Boy at the hotel after a long day of training.
**************
James and I have been to another city for WP training this weekend. We left early Saturday morning only to train all day long. We spent the night at a hotel were we chilled and watched Sex & the City 2 on TV. :) Obviously, I have already seen the movie but a true SATC fan can watch the series and the movies over and over again. :) This morning, we got up at 6:30 A.M for yet another day full of training. It's been educational and fun but now we need to rest for the remainder of the evening. Over & out. :)

_____________________

James och jag har varit till Norrköping för WP utbildning under helgen. Vi åkte tidigt lördag morgon för att sedan träna hela dagen lång. Kvällen/natten spenderades på ett hotell där vi slappade och kollade på bl.a. Sex & the City 2 på TV (självklart har jag sett den tidigare, men jag är ett troget SATC fan så då kan man kolla på samma film 100 ggr om!:)). Imorse blev det uppstigning kl 6:30 för att sedan träna hela dagen lång, idag igen. Vi har fått flera nya ideér på hur man kan lägga upp träningen, så det tackar vi för. Nu är vi dock trötta och belåtna och har inga andra planer för kvällen än att slappa framför TVn. Godnatt! :)

Sunday, October 31, 2010

Happy Halloween!!!!

Wishing you all a fabulous Halloween. :)
James did good at the show today, he finished 2nd with Honors.

_______________________

Vad tusan säger man på svenska? Man säger väl Halloween också?... så önskar dig en trevlig Halloween! :)

Det gick bra på utställningen idag, James kom 2:a med hederspris (på inofficiella utställningar kan man ju inte få CK eller Cert vilket är lite synd...för det sitter ju aldrig fel ;)).

Domare var Dodo Sandahl och detta är James kritik:
Rejäl med kraftfullt huvud, kraftig nacke med knyck, korrekt topline, välformad kropp, kraftig benstomme, lite kort rak överarm. Rör sig parallellt och fritt, ger ett lite tugnt intryck. Välvisad.

Sunday, October 24, 2010

Did I mention ....


Pics taken about a month ago.
***
... that James is going to a show next weekend? The Blue Speedster and I are looking forward to that. He hasn't been shown since the summer so it's about time. And the weekend after that, the Blue Boy and I are heading to another city for WP training. Well it's a WP course for me, but Blue Boy is obviously coming along. :)
____________________________
Tror inte jag nämnt att James skall ställas ut nästa helg. Det är en inofficiell utställning här i stan men en ganska stor sådan. Det ska bli kul för Blue Boy har inte ställts ut sen i somras. Och helgen därefter ska vi till en annan stad och träna WP. Eller ja, det är WP utbildning för mig men Blue Boy ska självklart med. Lite kul måste vi ha mitt i allt "elände" med den andra sonen.

Saturday, October 23, 2010

Things Don't Always Go As Planned


Billy Bee has been limping on and off on his left front leg for quite some time. A couple of weeks ago I had an appointment with an orthopedic who, after taking several X-rays of both front legs, could diagnose him with OC (= Osteochondrosi) in both front legs. OC is an important developmental orthopedic disease in young, large-breed dogs and is a congenital defect in normal joint cartilage development that results in either a loose piece or flap of cartilage. This loose piece or flap of cartilage causes secondary joint osteoarthritis. :(

Billy Bee will be needing 2 surgeries and the first surgery was performed yesterday, a so called arthroscopic surgery. Everything went great, the vet said it did not look that bad which is exactly what we wanted (and needed) to hear. For the next few weeks Billy needs to rest which really is not that easy… try controlling a young dog with lots and lots of energy. Not easy, but we will be “mean” to him by keeping him confined to a small area and by only taking him for 5 minute walks on a short leash. In 10 days we start physical therapy which will include walking on a water treadmill and swimming. In just over 4 weeks his other front leg will go through the same procedure.

To tell you the truth, this absolutely sucks. It is not what you expect or obviously want to hear or go through when you have a puppy… but what the heck is there to do? We can’t do anything. It is what it is. Please cross your fingers (and toes) that our baby boy will recover fast. Oh and by the way, he has been given a new nick name – the lemon. ;)

__________________________

Billy Bee har haltat till och från på sitt vänstra framben under en tid. För ca 2 veckor sedan hade vi en tid hos en ortoped vid Strömsholm djursjukhus som efter flera röntgen bilder på båda frambenen kunde diagnostisera honom med OCD/FCP i båda armbågarna. Snacka om tråkiga nyheter, det var ungefär som om en bomb hade slagit ner när vi fick det beskedet men vi samlade oss ändå ganska snabbt och har nu haft möjlighet att läsa på om denna tillväxtrubbning och prognosen efter operation är ändå god. Jag vill tillägga att Billy kommer från en seriös uppfödare och hans föräldrar och mor/far föräldrar är alla friröntgade.

Vad är OCD/FCP? Lennart Sjöström, chefveterinär vid Strömsholm djursjukhus (han opererade vår älskade Alih och är en otroligt duktig ortoped/kirurg, troligtvis den bästa i landet), skriver så här i en artikel: Osteochondros och andra tillväxtrubbningar förekommer ofta hos växande hundar av medelstora och större raser. Osteochondros (= OCD) i olika leder samt fragmentering av processus coronoideus i armbågsleden (=FCP) är genetiskt betingade sjukdomar, d.v.s. bakgrunden är ärftlig. Men OCD / FCP är inte medfödda. Ledskadorna finns alltså inte när valpen föds. I stället uppstår en tillväxtrubbning under den fas när valpen växer som allra fortast, oftast vid 4-6 månaders ålder. Den genetiska bakgrunden för OCD / FCP är sannolikt kopplad till anlaget för snabbvuxenhet.

Det är Billys armbågar som är drabbade och så här skriver Lennart Sjöström om det:
Armbågsleden: Den vanligaste tillväxtrubbningen är fragmentering av processus coronoideus (FCP). Skadan sitter alltid på den mediala (inre) delen av ulnas (armbågsbenets) ledyta. Det kan vara en större eller flera mindre lösa benbitar, som orsakar stor irritation i leden. Vid FCP / OCD i armbågsleden är det extra viktigt med tidig diagnos och behandling! Ju tidigare de lösa fragmenten kan tas bort med artroskopi, desto mindre skador hinner uppstå i leden. Om hunden kommer tidigt till behandling är prognosen god efter artroskopi och rehabilitering. Även i senare stadier gör man stor nytta med behandlingen, men då kan hunden få vissa kvarstående besvär från leden.

I Billys fall upptäcktes det som sagt tidigt och nu kommer vi lägga all krut på rehabilitering. Alla planer jag hade för Billy kommer troligtvis inte att kunna infrias och det är svin tråkigt och det här är verkligen inget vi hade kunnat tänka skulle hända. Jag har gått omkring och varit glad över att återigen ha 2 unga, friska hundar och att förhoppningsvis slippa ifrån en massa skit eftersom det var så jobbigt att se Alih och Carlos bli gamla och sjuka. Men nu är det som det är och vi får göra det bästa av situationen.

Första operationen ägde rum igår och den gick mycket bra. Det såg inte alls så farligt ut i leden vilket kändes underbart att höra, men han har ett ben kvar … och det kommer göras om ca 1 månad. Om 10 dagar börjar dock rehabiliteringen och som jag redan skrivit, här jäklar skall rehabiliteras. Billy Bee kommer bli värsta simkungen! ;)

Håll tummarna för Billy Bee, vi behöver alla positiva tankar vi kan få så att han kan bli frisk och få återgå till att få jobba, springa lös och leka … ja få göra alla roliga saker en valp/ung hund borde få göra.