Saturday, May 15, 2010
Friday, May 14, 2010
All Fun & Games
The Blue Baby and the Baby Bear are having a blast together. :) Today, the Baby Bear has been a busy boy. He began the day by going to the vet for a vacination booster, after that both dogs got to run around and play on a soccer field in the rain. We finished the day by going for a private obedience lesson. One feels the best when spending time with these babies, that's for sure. :) By the way, I'm considering signing James up for a Search Camp in June... I believe he and I would have a fantastic time together.
OH.... HAPPY 12-WEEKS, BILLY!!! :)
Den blå raketen och björnungen har mucho roligt tillsammans. :) Björnungen började sin dag med att åka till farbror doktor för en vaccinations booster, sen blev det spring på fotbollsplan i regn för båda dogsen. Dagen avslutades med en privatlektion hos klickerklok. Man mår som bäst när man får spendera tiden med dessa fyrbenta godingar, den saken är klar. :) Funderar förresten på att anmäla James till ett sökläger i juni... skulle vara jäkligt roligt.
Åh.... GRATTIS PÅ 12-VECKORSDAGEN, BILLY!!! :)
Monday, May 10, 2010
b IH l ee
... ja, det är så Billys namn uttalas. På svenska vill många uttala hans namn med ett Y på slutet (det är ju så det stavas så jag förstår vart det kommer ifrån) men på engelska (och som vi uttalar hans namn) uttalar man Y:et som ett I. ... Uttalet kan även skrivas så här: Beeh-lee
Är ni med? Så HÄR låter det i alla fall. :)
Är ni med? Så HÄR låter det i alla fall. :)
I think it's a baby bear hiding behind the fence...

When I came home after work today I took James for bicycle ride, I think the distance is about 7,5 km and he loved it. Once back at home I decided to train with Billy.
You see, I began a shaping class with James a few weeks ago but to make a long story short, I asked the instructors if I could continue with Billy instead since this is a shaping class for beginners. I use the clicker when I train with James, it's called clicker training and the type of technique I use is called prompted shaping but I have no experience from what is called free shaping (as this class is about). As it turned out it became a bit frustrating for me since James already has a lof of experience and knowledge, and this way, he had to "re-learn" a lot of things. It then hit me that this would probably be a better class for Billy ... so... said and done, last week was Billy's first class and he was such a good boy. The new and young student is totally enjoying himself. :) Hopefully I can convince Mr. L to take some pics of us while working. :)
När jag kom hem från jobbet idag tog jag en cykeltur med James på ca 7,5 km. Toppen tyckte den blå raketen. Efter cykelturen blev det träning med Billy.
Det är nämligen så att jag började en shaping kurs hos Fanny Gott och Thomas Stokke med James för några veckor sedan och för att göra en lång historia kort blev jag något frustrerad då det kändes som James fick "börja om från början" i sin träning. För hur det än är, har vi gått många kurser och James har redan mycket kunskap. Men då slog det mig som en blixt från klar himmel, varför inte fråga om jag kan få gå kursen med Billy i stället... och det var inga problem så nu känns det verkligen toppen för det här paret (Fanny & Thomas) besitter otroligt mycket kunskap! Förra veckan var då Billys första "skoldag" och det gick jättebra! *fniss* Nu arbetar vi på bakdels kontroll med hjälp av "kloss träning" (ni vet nog vad jag menar, framtassarna på klossen och så ska bakbenen "gå runt") samt att gå in i buren av sig själv, stanna kvar i buren för att sedan på kommando komma ut ur buren samt inkallning. Det här med klickerträning och positiv belöning är verkligen något hundarna älskar! Ikväll när jag tränade "buren" med Billy ville James också vara med och träna, så ett tag satt båda hundarna i samma bur tillsammans och tro mig, så stor är inte buren. :)
Sunday, May 09, 2010
My Cute Little Baby :)
Right now both my babies are passed out next to each other after some wild playing. :) James got a really nice work-out earlier in the evening and when we came home, Billy got some obedience training. He's a such a good boy. I also laid a track for him earlier today again...
Just nu ligger båda mina sötungar och sussar sött bredvid varandra efter att det lekt hej vilt. :) James fick ett rejält träningspass tidigare under kvällen och när vi kom hem fick Billy lydnadsträning. Han är sååå duktig och tidigare under dagen lade jag även ett spår åt honom... lilla pluttisen! :)
Friday, May 07, 2010
At the Dog Club

Above: Tuffa coming out of "the tunnel".

Above: Tuffa high up in the air...


Above: Bamse is having a blast.


Above: The flying James. :)

Above: Yeaahhhhaaaaaaaaaaaaaa.....

Above: James - "what the heck is this all about??"...

Above: Recall

Above: Stacked

Last Sunday, Jennie and I met up at the Dog Club for some training. She too has a Rottie now - how great is that!!!! :) We did all kinds of training as you can see above. It was a nice day, and boy was Billy dead beat when we finally came home 3 hours later. It's hard work observing everything that goes on. :) Later on after Billy had slept for a few hours I layed a short track for him. A tiny piece of hot dog in each foot step and he took the track so good. This boy will be a good tracker for sure. :) James was wild and crazy as always at the Club, but in a good way... Mr Eager to Work. :)
ps. all pics of James are taken by Jennie.
I söndags träffades Jennie och jag vid brukshundsklubben vid 9-tiden. Bamse har numera en syster, en rottis tjej på ca 8 månader som var med och tränade såklart. Skitkul!!! :) Vi tränade en massa olika saker - det blev utställningsträning, lydnad och spring på agilitybanan. Skoj var det! Tror ni Billy var trött när vi väl kom hem efter ca 3 timmar ...?? haha... han var stentrött. När man är så ung är det jobbigt med alla nya intryck. Efter att han fått sova några timmar gick jag ut och lade ett näringsspår åt honom. Små korvbitar i varje fotspår och han tog det klockrent... här har vi en riktig spårhund. :) James var vild och galen som alltid vid klubben men på ett positivt sätt då han alltid är ivrig och villig att arbeta hårt. En lyckad dag med andra ord.
ps. alla bilder på James är tagna av Jennie.
Saturday, May 01, 2010
Friday, April 30, 2010
Crash & Burn


Or as it is in this case - Burn & Crash! :)
James got a work out this afternoon, he pulled his chains up and down some hills while running like a mad man. Billy and I walked around checking things out while crazy did his thing. On our way home we actually stopped at a lake and James got to swim. Too bad I didn't have a camera with me 'cause my Goodness, seeing James in the water is an experience. It's something one must experience in real life in order to truly understand how crazy he is. Billy slurped up some lake water but was not interested in walking in to the cold water ..and I don't blame him. :) Anyhow, once we got home both babies passed out.... my cute little buttons.
Eller som det är i detta fallet - Burn & Crash! :)
I eftermiddag fick James ett DW-träningspass. Upp och ner för en massa branta backar, lös sprang han så det gick i 200 hela tiden. :) Medan James gjorde sitt gick Billy och jag omkring och undersökte en massa grejor. På vägen hem stannade vi vid en sjö så James fick bada. Herregud, vad galen den killen är i vatten. Det är nästan så man måste uppleva det med egna ögon för att man ska förstå vad galen han är! :) Billy slurpade i sig lite sjövatten men var inget intresserad av att gå ut i det kalla vattnet. När vi kom hem slocknade båda sötingarna! :)
Wednesday, April 28, 2010
Sunday, April 25, 2010
High on Life
This is how James spent his Sunday morning. This boy is high on life! Believe you me, this boy does not need any sticks or anything thrown for him, he will run up and down these steep hills all on his own loving every single moment. :)
Så här spenderade James sin söndagsmorgon. Tro inte att han behöver några pinnar eller något annat kastat för att han ska ha kul. Han springer upp och ner dessa branta grusbackar helt på eget initiativ och har hur jäkla kul som helst. Galen i livet! :)
Subscribe to:
Posts (Atom)








